Od 1 stycznia 2027 r. ustawowa minimalna stawka godzinowa ponownie wzrośnie. Minimalna stawka godzinowa brutto dla pracowników w wieku 21 lat i starszych wyniesie 15,29 euro za godzinę. Obecnie minimalna stawka godzinowa wynosi 14,99 euro. Oznacza to wzrost o 2%.
Podwyżka jest częścią ustawowej półrocznej indeksacji płacy minimalnej.
Płaca minimalna dla młodych również wzrasta.
Oprócz minimalnej stawki godzinowej dla dorosłych, zmianie ulega również minimalna stawka godzinowa dla młodzieży. Nowe stawki godzinowe brutto obowiązujące od 1 stycznia 2027 r. wynoszą:
| Wiek | Minimalna stawka godzinowa |
|---|---|
| 21 lat i więcej | € 15,29 |
| 20 lat | € 13,38 |
| 19 lat | € 11,47 |
| 18 lat | € 9,56 |
| 17 lat | € 7,65 |
| 16 lat | € 6,12 |
| 15 lat | € 4,59 |
Nowe stawki obowiązują od 1 stycznia 2027 r. Od tej daty powyższe minimalne wynagrodzenie młodzieży ma zastosowanie również do osób młodych zatrudnionych w ramach programu pracy i nauki (BBL).
Co to oznacza dla pracodawców?
Pracodawcy muszą zapewnić, że pracownicy od 1 stycznia 2027 r. otrzymają co najmniej nową ustawową minimalną stawkę godzinową. Dlatego ważne jest, aby terminowo sprawdzać zapisy dotyczące płac, umowy płacowe i wszelkie warunki zatrudnienia i w razie potrzeby je dostosowywać.
W Mondial Uitzend uważnie śledzimy zmiany w przepisach i regulacjach rynku pracy. Dzięki temu jesteśmy przygotowani na zmiany, wspólnie z naszymi klientami i pracownikami tymczasowymi.
Masz pytania dotyczące podwyżki minimalnej stawki godzinowej lub jej wpływu na Twoją organizację? Skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy.